Najvýchodnejšia štvortisícovka

Autor: Zoltán Pál | 6.12.2012 o 18:05 | (upravené 2.3.2015 o 22:11) Karma článku: 0,00 | Prečítané:  69x

Piz Bernina je jediný vrchol, ktorý presahuje 4000 m vo východných alpách. Nádherná, mohutne zaľadnená hora je cieľom takmer každého alpinistu, ktorý okúsi ľadovce, trhliny a čaro výšky.

Hlavný vrchol je síce na Švajčiarskej strane odkiaľ vedú obtiažnejšie cesty  ako z Talianskej, ale mnoho horolezcov si vyberie predsa tú relatívne jednoduchšiu trasu vedúcu cez vrchol La Spalla 4020m.n.m. z Talianskej strany. V masíve Brnina sa taktiež nachádza  snehový hrebeň Bellavista – Piz Palü, ktorý je považovaný za najkrajší snehový hrebeň v alpách. My sa vyberieme po náročnej ľadovcovej túre cez Spallagrat. Bernina je hora obor a aj tá jednoduchšia trasa má vo vrcholových partiách obtiažnosť II. stupeň UIAA/ a vo Francúzkej stupnici PD – peu difficile(mierne obtiažné). Pripočítajme ešte neľahký prechod ľadovcom a značnú nadmorskú výšku.

Všetko to začína v údolí Val Malenco. Pre nás je dôležitá osada Franscia odkiaľ pokračujeme po serpentínach až po vodné dielo Campomoro. Samotná jazda týmito serpentínami je veľkým zážitkom. Z rozľahlého parkoviska  začne naše šliapanie po dobre značenom horskom chodníku  a ako naberieme výšku tak sa zmení aj flóra. Postupne sa zeleň zmení na všade prítomné skaly, balvany a vrcholy. Príjemnou zastávkou je chatu Carate Brianza vo výške 2636m.n.m. Tento úsek je ideálny na duševnú očistu. Chodník nie je technicky náročný a tak svoju pozornosť obrátim do seba. V týchto fázach výstupov sa dokážem sústrediť na svoju myseľ a poupratovať všetko to, čo som si doniesol so sebou a čo ma ťaží. Krok po kroku prichádzam na to aký je život jednoduchý, iba si ho zbytočne komplikujem. Z meditačného stavu ma vykoľají pohľad k nášmu dnešnému hlavnému cieľu. Začína sa odkrývať chata Marinelli Bombardieri 2813m.n.m. na veľkej skalnej terase. Chata ponúka asi dvesto miest a patrí medzi tie komfortnejšie. Zopár krát som mal šťastie zastihnúť aj zásobovaciu helikoptéru. Je to vždy zaujímavý zážitok akým profesionálnym spôsobom dokážu piloti ovládať túto kovovú vážku a tak ako rýchlo sa objavia sa aj stratia v doline. Večerná príprava výbavy je vždy príjemným spestrením dňa. Väčšina horolezcov sa nervózne pripravuje na ráno a kontrolujú si výbavu. Mám rád aj ranný ruch na chatách. Každý je nabitý pozitívnou energiou a nedočkavosťou. Raňajky si každý nahádže do seba a nedočkavo sa obúvajú a kontrolujú si navzájom výbavu, ktorú dnes použije každý odvážlivec. Vychádzame za tmy. Svit čeloviek nám ukazuje správny smer. Od chaty vedie suťový chodník pod skalným rebrom, z ktorého sa na juh hrdo týči Piz Argient 3945m.n.m. Postupne sa dostaneme do sedla Passo Marinelli a vstupujeme na rozľahlý ale nie príliš strmý ľadovec Vedretta di Scersen Superiore. Tu príde na rad nasadenie mačiek a do ruky pribudne cepín. Pri dobrých podmienkach bude takmer na sto percent vyšliapaná stopa, ktorú určite je dobré kopírovať. Vskutku je na tomto prechode ľadovca množstvo skrytých trhlín. Podchádzame skalnatú stenu Cresta Guzza. Na záver výstupu sa dostaneme do časti, kde si môžeme vybrať trasu na výstup na chatu. Strmý kuloár alebo oceľovými lanami odistenú časť v skale. V odistenej skalnatej časti sú kramle vysoko, ak nemrzne, tak je tečie všade prítomná topiaca sa voda v malých vodopádoch. Často je tento úsek takmer neleziteľný. Namrznutá voda je najväčším nepriateľom.  Po namávahom  výstupe sa dostaneme na široký hrebeň nad ľadovcami Morteratsh a Scersen Superiore  ku chate Marco e Rosa 3609m.n.m. Chata je drahá, vždy plná, chatár nepríjemný a jeho pes hryzie. Takže po doplnení energie  takmer vždy pred chatou sa pustíme do vrcholovej časti. Pred nami sa zo začiatku vypína snehový a neskôr skalný hrebeň vrcholu Piz Bernina. Prvé kroky vedú po miernom svahu ale čoskoro sa sklon zvýši. Približne vo výšku 3850m.n.m. sa dostaneme na východný hrebeň La Spalla. Pokračujeme po ostrej snežnej hrane meniac sa z času na čas na skalnú. Prichádzame k časti výstupu, kde využijeme naše skúsenosti z lezeckých techník. Často sa tu stretávajú zostupujúci z vystupujúcimi a tak sa chaosu a prepleteniu lán nevyhneme. Niektoré časti odistené fixným lanom. Odkryje sa vrcholový hrebeň a v určitých partiách prechádzame priamo po úzkej hrane až sa dostaneme na vrchol La Spalla 4020m.n.m. Tu už nedočkavo točíme smer vpravo na hlavný vrchol. Často krát je táto časť s obrovskými prevejmy veľkou psychickou skúškou pre každého adepta na vrcholovú fotku. Stačí jediné krátke zaváhanie a lanové družstvo môže skončiť v hĺbke o niekoľko sto metrov nižšie.  Po asi pol hodine sa môžeme kochať na neskutočne krásnu panorámu z hlavného vrcholu Piz Brnina. Priamo na sever sa nám ukáže hrana hrebeňa Biancograt, ktorý je zakončený vrcholom Piz Morteratsh. Za susedným vrcholom Piz Scerscen sa týči prekrásna pyramída Piz Roseg. Juhozápad ovláda dominantná Monte Disgrazia a na východe nám zrak priťahuje Ortler. Zostup zahájime po výstupovej trase a celý čas naše unavené telo a myseľ bičuje predstava o prechode hrebeňa Bellavista. Po príchode na Chatu Marco e Rosa si zase iba doplníme tekutiny a kalórie. Ja takmer vždy zostúpim na chatu Bombardieri. Eliminujem všetok stres, ktorý spôsobí prípadné vyjednávanie s chatárom o možnom prespaní. Ak sa nechá prehovoriť, tak jedine vo winterraume za plnú sumu ako na chate. Po očiste pri výstupe sa nenechám vyviesť z miery a radšej zostúpim. Po zaslúženom spánku je príjemnejšie relaxovať o niekoľko sto metrov nižšie.

Marek Vagovič: Fico sa potrebuje udržať, aby sa kauzy nevyšetrili

Niektorí novinári berú Ficove výroky o prostitútkach príliš osobne, tvrdí novinár Marek Vagovič.

Slováci ponúkajú za železiarne najviac, Američanom sa to máli

Žiaden záujemca neponúka cenu, ktorá by uspokojila U. S. Steel. Predaj neuzavreli.